الأحد، 11 أكتوبر 2009

الشيخ امام : سايس حصانك + أنا أتوب؟ + حلّوا المراكب

*سايس حصانك



كلمات اغنية سايس حصانك غناء الشيخ امام عيسى

تأليف الشاعر نجيب شهاب الدين

سايس حصانك على القنا وتعالى
تلجى الجليلة مبخرة وملانا
الصدر مرمر والنهود عريانة
مديت ايدى على النهود اتفرج
نطرت دراعى يادراعى يااااااااااااااانا

سايس حصانك بعد غيبة طويلة
يا عاوج الطربوش مع الارجيلة
العمر طول و السعادة قليلة
قولتلها و الله اللي رماكي رماني
نطرت دراعي يا دراعي يانا

نطرت دراعي وانا من الاول
عاشق وعشقي للجميلة طوّل
وازاي اتوب عن الغرام واتحول
يا ابو رمش جابنا للهوا ودانا

بحلم وحلمي قد ما انتي تريدي
بحلم وحلمي وانتي ايدك في ايدي
بحلم بيومنا وانتي ايدك في ايدي
قد الحلال قد القمر ويزيدي
قد الهموم اللي تبات شغلانة
نترت دراعي يا دراعي يانا



*أنا اتوب؟



انا اتوب عن حبك ؟
أنا اتوب عن حبك أنا ؟

أنا لي ف بعدك هنا ؟

دنا بترجاك

الله يجازيك

يا شاغلني معاك

وشاغلني عليك

وان غبت سنه

أنا برضه أنا

لا اقدر أنساك

ولا لي غنا

ولا اتوب

عن حبك أنا

زي ما يحلالك

زي هواك

سهرني عليك

سهرني معاك

دنا عمري ما اخاف من هجرك يوم

ولا قلبي بيفرح ونا وياك

وان كان أمل العشاق القرب

وأنا أملي ف حبك

هو الحب

وان غبت سنه

أنا برضه أنا

لا اقدر أنساك

ولا لي غنا

ولا اتوب عن حبك انا

أنا لا اتمنيت

ولا قلت يا ريت

ولا بعدك عني

جعلني سليت

دنا كل منايا أدوق اللوم

ويقولوا علي الناس

حبيت

وان كان أمل العشاق القرب

وأنا أملي ف حبك

هو الحب

وان غبت سنه

أنا برضه أنا

لا أقدر أنساك

ولا لي غنا

ولا اتوب عن حبك أنا

تخاصمني كتير

نصالحني كتير

كل دا يا حبيبي ما لوش تأثير

توصلني سنين

تهجرني سنين

ما تغيرنيش

دنا حبي كبير

وان كان أمل العشاق القرب

أنا أملي في حبك

هو الحب

وان غبت سنه

أنا برضه أنا

لا اقدر انساك

ولا لي غنا

ولا اتوب

عن حبك أنا


*حلّوا المراكب



حَلّوا المراكب شعر: نجيب سرور غناء الشيخ إمام

حَلّوا المراكب مع المغرب وفاتوني

عالشطّ واقف بلا مركب وفاتوني

****

ساعتها قلبي شهق .. يشهد عليه الشفق

بيني وبينك بحور الغربة يا داري

يا ناري يا ناري ماتت في البحور ناري

الطير ده مين هَشُّه؟

على الريح بنى عِشُّه؟

يا عود ريحان أخضر والغربة بتحِشُّه

يا عين يا عين صعبان عليّ يا قلب الورد يا صغيَّر

و الله ده كان بدري تتلوّع و تتحيّر

لفّيت أنا لفّيت في الغربة ما خلّيت

بلد تشيلني وبلد ترميني تاني لبلد

عواف عليكي يا نخلة مضلِّلة على الباب

راخية الضفاير وحاضنة الأهل والأحباب

مِسا التماسي يا ناسي

ماتصدّقوش إنّي ناسي

****

يا سهرانيين في القمر .. ليل الغريب ظلْمة

يا عيني يا ليلي ...لا قنديل ولا نجمة

مناديل دي ولّا قلوع ؟ وده بحر ولّا دموع؟

خدوني يا راجعين .. فايتينّي ليه ولمين

****

حَلّوا المراكب مع المغرب وفاتوني

عالشطّ واقف بلا مركب وفاتوني



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق